Kadra

DYREKTOR
Marian Pietryka

Profesor Oświaty
mgr Marian Pietryka

   O naszej  nowo powstającej szkole nie wiecie jeszcze zbyt wiele. Macie zatem prawo obawiać się, że podjęcie w niej nauki może być decyzją ryzykowną, bowiem nie każdy chce być królikiem doświadczalnym. Chociaż z eksperymentami nie jest aż tak źle, biorąc pod uwagę fakt, że w przygotowywanej przez amerykańską agencję NASA wyprawie kosmicznej na planetę Mars chce wziąć udział  ponad 400 odważnych młodych ludzi, którzy nie wiedzą, co ich tam czeka, a wszystko wskazuje, że jest to przecież podróż  w jedną stronę.

   Wasza sytuacja jest  bardziej komfortowa,  gdyż ryzyko jest o wiele mniejsze  –  dlatego z całego serca zapraszam do IX Liceum Ogólnokształcącego z Oddziałami Dwujęzycznymi. Naszym celem jest szkoła przyszłości, o jakiej marzy młodzież, szkoła, w której będziemy się wsłuchiwać w Wasze potrzeby oraz oczekiwania i wspólnymi siłami stworzymy jej niepowtarzalny klimat. Chcemy Was dobrze przygotować do życia w społeczeństwie otwartym, tolerancyjnym, rozumiejącym współczesny świat. Pragniemy rozbudzać w Was gotowość oraz zdolność do suwerennego, w pełni autonomicznego i odpowiedzialnego określania swoich życiowych, a także zawodowych celów. Wiemy doskonale, że w społeczeństwie informacyjnym tradycyjne role nauczyciela i ucznia odchodzą w przeszłość, że jednym z fundamentalnych zadań szkoły jest modelowanie systemu wartości, kształtowanie postaw oraz przekonań, które młody człowiek wyniesie poza mury szkoły – w świat zewnętrzny, w prawdziwe życie, w dorosłość.

  My jesteśmy gotowi, a Wy..?

WICEDYREKTOR
Melinda Tęcza

mgr Melinda Tęcza

 

Nauczany przedmiot: język niemiecki.

Wykształcenie: studia germanistyczne na Uniwersytecie w Lipsku (Universität Leipzig).

Doskonalenie zawodowe: stypendium Instytutu Goethego w Berlinie, studia podyplomowe „Zarządzanie Oświatą”, doskonalenie zawodowe na Uniwersytecie Kraju Saary w Saarbrücken, współautor książki oraz e-booka „Język niemiecki – korepetycje domowe.” Wyd. Langenscheidt (wersje w języku polskim, czeskim i rosyjskim).

Uczenie daje mi wielką satysfakcję, każdy sukces moich uczniów to największa nagroda i spełnienie w tym zawodzie. Stawiam na szczerość i otwartość w kontaktach z uczniami, ale staram się też być wobec nich konsekwentna i wymagająca kierując się sentencją: ”Jeśli już coś robisz, rób to porządnie…”

Przywiązuję dużą wagę do atmosfery w szkole – chcę, aby była pełna ciepła, życzliwości i bezpieczeństwa.

 
dluska

mgr Alina Dłuska

 

  Nauczane przedmioty:  język polski, wiedza o kulturze.

  W sztuce zawsze szukam człowieka. W człowieku zawsze staram się dostrzec sztukę…

   Uwielbiam Szymborską za jej takt, skromność i elegancję. Za jej poezję złotego środka i równowagi. Za filozoficzne majstersztyki. Hipnotyzuje mnie liryczny Różewicz. Mam wielki sentyment do wierszy ks.Jana Twardowskiego. Cenię mistrzowską oszczędność i bezpretensjonalność Hemingwaya. Przepadam za magicznymi wędrówkami Olgi Tokarczuk. Uwodzą mnie prowokacyjno-szowinistyczne fanaberie błyskotliwego Pilcha. Zniewala urok książek Sienkiewicza (mimo historycznych zafałszowań). Porywają mnie „Tańce słowiańskie” Dvořáka. Delektuję się Mozartem i Chopinem. Bardzo lubię malarstwo impresjonistów francuskich.

   Dbam o to, aby podróż w świat kultury była niezwykła, nie tylko na lekcjach…

 
olszewska

mgr Bożena Olszewska

  Praca z młodzieżą w charakterze nauczyciela języka polskiego utwierdziła mnie w przekonaniu, że moją życiową pasję – literaturę, da się w żywy sposób przenieść w sferę wychowania młodego człowieka. Wykonywany zawód stworzył mi możliwość patrzenia na świat oczami innych, co bywa bardzo inspirującym doświadczeniem. W trakcie lekcyjnych dialogów z uczniami staram się przekonywać ich do tego, że książka, dzięki której oglądamy świat, jest wartością niezmiernie cenną. Miłość do niej pozwoliła mi ukończyć nie tylko  polonistykę, ale również studia podyplomowe z zakresu bibliotekoznawstwa i technologii informacyjnych.

   Otoczenie jest motywacją, by poszukiwać piękna także poza obszarem literatury, w świecie nietypowych rzeczy materialnych. Ogromną radość czerpię  z projektowania i tworzenia niepowtarzalnych przedmiotów artystycznych, co uczy mnie spokoju, opanowania, cierpliwości oraz dokładności, a tym  również staram się zarażać moich uczniów.

   Prawdziwym codziennym relaksem jest dla mnie jazda na rowerze.

 

mgr Sławomir Tomaka

  Historia może być pasjonująca. Poznawanie, a raczej odkrywanie wiedzy przed młodymi ludźmi to moja życiowa pasja. Jestem nauczycielem historii działającym w szeroko rozumianym ruchu rekonstrukcji historycznej. Historia żywa, emocje, doświadczenie doskonale popularyzuje i uzupełnia wiedzę. Świadczą o tym moi uczniowie, absolwenci, których życiowym hobby stało się bractwo rycerskie. Od lat działam w stowarzyszeniu  Zakon Rycerzy Boju Dnia Ostatniego. Moi liczni laureaci konkursów historycznych potwierdzają, że cel mojej pracy to: zaciekawić, zmotywować do działania, sięgnąć  po wiedzę, która zmusza do refleksji.

 
feret

mgr Stanisław Feret

  Kiedyś, gdy byłem małym chłopcem, marzyłem, by  być żołnierzem. Ostatecznie zostałem nauczycielem historii, lecz miłość do munduru nie umarła. Dziś jestem żołnierzem rezerwy WP, a od 2004 roku również członkiem Związku Strzeleckiego „Strzelec” JP. Opiekuję się szkolną drużyną strzelecką. Tworzą ją chłopcy i dziewczęta, którzy z radością i przyjemnością wkładają mundury i szkoląc się, realizują swoją pasję. Noszenie munduru to zaszczyt i wyróżnienie, ogromna radość i przyjemność, czasami wzruszenie. Na zawsze będę pamiętał dzień 3 maja 2016 roku, gdy w mundurach strzeleckich, prowadzeni przez polskie sztandary, maszerowaliśmy ulicami Lwowa, budząc entuzjazm mieszkających tam rodaków. Szkoda, że mundury są tak niewidoczne na rzeszowskich ulicach…
Ciągle szukam nowych wyzwań, chcę realizować marzenia uczniów, czasami tak się składa,  że są to również moje marzenia. Ciągle w mojej wyobraźni widziałem wielką salę balową, gdzie nasi chłopcy i dziewczynki tańczyli walca. Nieoczekiwanie, będąc wychowawcą świetnej klasy wspaniałych organizatorów, udało nam się utworzyć zespół taneczny. I tak już trzeci rok nasze kółko przygotowuje część artystyczną na komers klas trzecich. Nie brakuje bowiem entuzjastów tańca, którzy pracują wiele miesięcy, aby przeżyć tę wielką, piękną, jakże ulotną chwilę. Ja, stojąc z boku, szepcę wtedy za wielkim poetą (oczywiście swobodna parafraza): „O, cóż jest piękniejszego niż tańczący walca chłopiec i dziewczyna”. Dla takich cudownych chwil warto jest żyć…
Moja maksyma jako nauczyciela brzmi (łacińskie przysłowie): „Słowami uczę, przykładem pociągam”, opierając się tylko na tych dwóch przykładach, myślę, że jestem jednym z wierniejszych jej propagatorów i realizatorów.
Dziś szukam dalej nowych, ciekawych pomysłów…

 

mgr Adrianna Chmiel

  Pasjonuje mnie biologia eksperymentalna. W wolnym czasie rozczytuję się w zagadnieniach związanych z dietetyką i żywieniem człowieka. Nauczanie biologii dla mnie to nie tylko teoria, to także podróże, eksperymenty, podglądanie przyrody. „Dotykając” w ten sposób biologii – rozkochujesz się w niej i dostrzegasz ją w wielu aspektach życia codziennego.

  W razie potrzeby mogę również uczyć chemii oraz pracować z uczniami ze spektrum autyzmu, ponieważ ukończyłam odpowiednie studia podyplomowe. Jestem nauczycielem dyplomowanym.

 
kudyba

mgr Dorota Kudyba

  Ukończyłam Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, studia podyplomowe z chemii oraz surdopedagogikę. Biologia od zawsze była moją pasją.

 Stawiam na doświadczenia, eksperymenty i obserwacje. Fascynują mnie procesy zachodzące w organizmie ludzkim. Każdy człowiek jest niesamowitą tajemnicą, dlatego cenię sobie podejście indywidualne do ucznia. Praca z młodzieżą to dla mnie nowe doświadczenia i przygody.

  Potrafię odmówić sobie wielu rzeczy oprócz lodów czekoladowych i orzechowych. Lubię dotykać przyrodę, czuć powiew wiatru czy kropelki deszczu, dlatego do pracy jeżdżę rowerem.

 

 

mgr Agnieszka Zagocka-Zbořil

  Prawie od początku moja kariera zawodowa nauczyciela matematyki związana została z Gimnazjum  nr 9, wcześniej ze Szkołą Podstawową nr 35, a obecnie z IX Liceum Ogólnokształcącym.  Ukończyłam również Państwową Szkołę Muzyczną II stopnia. Bardzo lubię pracę nauczyciela. W wolnych chwilach czytam kryminały i powieści sensacyjne. Moją pasją są kwiaty i ogród.

 

mgr Jerzy Pięciak

  Ucząc fizyki przekazywanie wiedzy opieram na doświadczeniach, eksperymentach i badaniach naukowych. Odkrywanie czegoś nowego i nieznanego w różnych dziedzinach, to priorytet w mojej pracy i w tym celu nawiązałem współpracę z Centrum Mikroelektroniki i Nanotechnologii Uniwersytetu Rzeszowskiego, Katedrą Energoelektroniki, Elektroenergetyki i Systemów Złożonych Politechniki Rzeszowskiej, Fundacją Wspierania Edukacji przy Stowarzyszeniu Dolina Lotnicza. Realizuję program „Zatrzymajmy młodych, ambitnych i zdolnych ludzi na Podkarpaciu”. Interesuję się sportem, w wolnych chwilach jeżdżę na rowerze, pływam, wędruję po górach i eksperymentuję w kuchni.

 
wrobel

mgr Elżbieta Wróbel-Łukasiak

  Ukończyłam Wydział Chemii UMCS. Od 2000r. pracuję na Orzeszkowej jako nauczyciel chemii. Jestem także certyfikowanym egzaminatorem maturalnym.

  W swojej pracy opieram się na zadaniach, doświadczeniach i ukazywaniu chemii dnia codziennego, gdyż wszystko jest chemią…

 

 
Monika Marut

mgr Monika Marut

  Nauczanie języka francuskiego sprawia mi ogromną przyjemność i daje dużą satysfakcję. Jestem osobą o niespożytych pokładach energii i chęci do działania. Chcę wychodzić naprzeciw oczekiwaniom młodych ludzi i przekonać ich, jak piękny i istotny w procesie edukacji jest język francuski.

 
pilinski

mgr Marek Piliński

   Będę Was uczył języka angielskiego i wiedzy o społeczeństwie, bowiem praca z młodzieżą to coś, co sprawia mi radość. Lubię podróże, cenię w ludziach poczucie humoru. W nowym liceum wspólnie z uczniami rozpoczynamy działalność w Młodzieżowym Parlamencie Europejskim. Serdecznie zapraszam.

 
rewers

mgr Magdalena Rewers

   Nauczane przedmioty: język angielski, wiedza o społeczeństwie.

  Jestem absolwentką Nauczycielskiego Kolegium Języków Obcych w Przemyślu oraz językoznawstwa na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim. Mam wieloletnie doświadczenie w pracy z młodzieżą gimnazjalną oraz licealną. Coach w edukacji, zwolenniczka promowania autonomii ucznia w procesie uczenia się oraz nowoczesnych i aktywnych metod pracy z uczniem. Uczniowie pod moją opieką byli wielokrotnie laureatami i finalistami konkursów kuratoryjnych. Współtworzyłam scenariusze na lekcje języka angielskiego opublikowane w książce wydanej przez Centrum Edukacji Obywatelskiej. Koordynowałam projekty  promujące edukację globalną w szkole. Uwielbiam wspinaczki górskie oraz wszystko co dotyczy zdrowego stylu życia.

 
stachowicz

mgr Agata Stachowicz

  Angielski od zawsze był pasją. Nauczanie dla mnie to nie tylko podręcznik i ćwiczenia. To także kółka dyskusyjne, poznawanie kultury krajów obcojęzycznych, próbowanie ich potraw, korzystanie z nowoczesnych metod multimedialnych czy inne ciekawe formy lekcji nie zawsze w ławce szkolnej. Moją charyzmę, uśmiech oraz zorganizowanie można poznać nie tylko w szkole. Najlepiej nowe zwroty wchodzą do głowy w obcym kraju, dlatego wyjazdy zagraniczne to moja pasja, którą staram się przenosić do tej szkoły. Angielski jest językiem międzynarodowym, więc gdziekolwiek pojedziemy, zawsze się dogadamy. Od 14 lat pracuję z młodzieżą i mam z nią bardzo dobre relacje. Cenię ją za pomysłowość, pracowitość, wytrwałość w dążeniu do celu i młodzieńczą radość, która zawsze mi się udziela. W wolnych chwilach chętnie czytam książki podróżnicze oraz zajmuję się ogrodem.

 
mysliwiec

mgr Wacław Myśliwiec

  Czuję się młody duchem i ciałem. Jestem nauczycielem z powołania i zamiłowania.  Uwielbiam przebywać z młodzieżą w szkole i poza nią. Pasjonuję się malarstwem i szeroko rozumianą sztuką a także jej historią. Podróże pozwalają mi poznać świat, zawierać nowe przyjaźnie oraz odwiedzać najznakomitsze galerie. Interesuję się kulturą orientalną.  Jestem chorobliwie uzależniony od czytania książek, oglądania filmów, pływania i uczenia się. Znam Kanta, Hegla, Fichtego oraz Mistrzów  medytacji Wschodu. Nie boję się stawiać prostych pytań, a na trudne chętnie udzielam odpowiedzi / jeśli je znam/. Podczas „spotkań z kulturą” wspólnie będziemy szlifować język angielski.

 

mgr Damian Basaj

   Moja przygoda z nauczaniem języka angielskiego trwa ponad dekadę. Inspiracją stał się udział w programie wymiany kulturowej ze Stanami Zjednoczonymi WORK EXPERIENCE. To właśnie tam „za wielką wodą” zrozumiałem, jak ważna jest znajomość języków obcych. Doświadczenie innej kultury, nowi przyjaciele i liczne przygody stały się inspiracją do wykorzystania nowatorskich metod podczas zajęć w szkole.

   Od kilku już lat podczas moich lekcji uczniowie mają możliwość spotkania się ze studentami z całego świata i sprawdzenia znajomości języka obcego w praktyce. Spotkania te organizowane są w ramach współpracy naszej szkoły z międzynarodową organizacją AIESEC. Tak wiele ciekawych projektów jest jeszcze do zrealizowania.

   Wiem, że połączenie Waszej energii i mojej pasji to klucz do sukcesu.

 
DSC_0288

mgr Agnieszka Rzemińska

  Moją pierwszą pasją są języki – nie tylko obce. Niemiecki to ten najulubieńszy.
    Dalsze, ale nie mniej ważne zainteresowania, to literatura i podróże.
   Słucham chętnie muzyki klasycznej, a wzrok dokarmiam dziełami sztuki. Ręce zajmuję rysowaniem i wszelkiego rodzaju pracami ręcznymi.
    W centrum mojego świata jest CZŁOWIEK, więc w centrum pracy – Ty, Uczniu. Chcę Cię zarazić zachwytem nad Twoją zdolnością do poznawania tego, co nowe. Jeśli mi pozwolisz, wspólnie zajrzymy do Twojej głowy i poszukamy sposobu na szybkie i skuteczne (czytaj: trwałe) uczenie się – nie tylko niemieckiego.
    Kiedy „niczego nie robię” – czytam i piję kawę.
    Kiedy mnie nie ma…- sprawdź najpierw w bibliotece 😉 – … jestem, bo myślę (na słowo wierzę Kartezjuszowi).
    Lubię czegoś nie wiedzieć, bo to mnie popycha do dalszego rozwoju, ale jeszcze bardziej lubię się czegoś dowiadywać. Zapraszam Cię, uczmy się razem. Jeśli nie niemieckiego, to może wychowania do życia (w rodzinie albo samodzielnie). Zaskocz mnie Twoją dojrzałością, nowymi pytaniami. Wcale nie musimy na nie odpowiadać. Wystarczy, że się nad nimi zastanowimy…

 
lopez

mgr Carolina Lopez Martinez

   Urodziłam się w Alicante (Hiszpania). Dorastałam tam i skończyłam studia na uniwersytecie z chemii. Moim celem było, aby zostać nauczycielem chemii w moim rodzinnym mieście, ale …

   Życie zaplanowało mi wielką niespodziankę. Zostałam nauczycielką, ale języka hiszpańskiego i to w Polsce. Tutaj skończyłam drugie studia z iberystyki.
Muszę powiedzieć, że nie spodziewałam się tego, ale okazało się, że nauczanie młodzieży języka hiszpańskiego daje mi wiele satysfakcji. Cieszę się że uczniowie, poznając mój język, poznają nie tylko kulturę mojego kraju, ale także zwyczaje wszystkich krajów Ameryki Południowej, w których ten sympatyczny język jest używany.

   Świat jest otwarty dla wszystkich, pełen ciekawych rzeczy, których można nauczyć. Jest to dla mnie ekscytujące zadanie, by pokazać trochę tego fantastycznego świata i ludzi, którzy mieszkają w nim. Chciałabym nauczyć Was komunikowania się i doceniania bogactwa różnorodności kultur i narodów.

   Istotnym jest dla mnie, aby zapewnić w klasie miłą i przyjazną atmosferę, która sprzyja nauce.

  Podczas zajęć ma miejsce interakcja dwustronna: ja uczę hiszpańskiego, a uczniowie mnie polskiego. To naprawdę działa!

   Pouczmy się razem.

   Do zobaczenia wkrótce w IX LO!

 
bielak

mgr Anna Bielak- Majkut

  Moim hobby jest wszystko na B….. Barcelona, Bieszczady, latanie balonem 🙂 i burrito na kolację…

  Jestem nauczycielem języka hiszpańskiego i uwielbiam ludzi, którzy chłoną wiedzę o Hiszpanii i języku hiszpańskim w którym mówi połowa świata. Poza tym uwielbiam biegać i podróżować po świecie. Jestem organizatorem i współorganizatorem wielu wymian i wyjazdów zagranicznych.

   Zapraszam Was do mojego świata języków obcych i turystyki.

 
szczypta

mgr Bogusław Szczypta

– …bo w sporcie, jak i w życiu trzeba mieć „szczyptę” szczęścia.

  Jestem wuefistą z wykształcenia i zamiłowania. Przygodę ze sportem rozpocząłem od sztuk walki, potem doszła piłka nożna, piłka siatkowa, koszykówka, tenis stołowy itd., itp. czyli sportowe ADHD. I tak zostało do dzisiaj. Wierny kibic Reprezentacji Polski we wszystkim. Poza sportem uwielbiam muzykę, poczucie humoru, ciekawostki naukowe i historyczne oraz szkołę przetrwania z Bearem Gryllsem.

  Ze mną nie można się nudzić.

 
zamorska

mgr Izabela Zamorska

  Od początku moja droga zawodowa związana jest ze szkołą przy ul. Orzeszkowej 8a. Uczę wychowania fizycznego. Bardzo dobrze czuję się w kontaktach z młodzieżą. Uwielbiam każde góry i o każdej porze roku. Żadna forma ruchu nie jest mi obca.

 

 

 
zboril

mgr Jan Zbořil

   Urodziłem się w Rzeszowie w czerwcu pod znakiem Bliźniąt. Ukończyłem AWF w Krakowie o kierunku  trenerskim. Od zawsze lubiłem sport i różne jego aktywne formy. Lubię pływać, biegać i jeździć na rowerze. Gdy już się porządnie zmęczę, z przyjemnością sięgam po interesującą książkę, oglądam ciekawe filmy lub słucham dobrej muzyki. Chciałbym Was zarazić moimi pasjami. Wakacje staram się spędzać nad morzem i w górach.

 
Anna Dec

mgr Anna Dec

Nauczyciel religii, opiekun Szkolnego Koła Caritas oraz „Adopcji Serca”.
Lubię:
– podróże (głównie góry – najlepiej wysokie), gdyż one zawsze kształcą,
– bezinteresownie pomagać innym, ponieważ „dobro świadczone innym zawsze do nas powróci”,
– uśmiech na twarzy ludzi, bo on rozjaśnia nam świat.
Główny nałóg:
słodycze (w dowolnej ilości i o każdej porze) – a dla tych, którzy też lubią osładzać sobie życie, zawsze mam kilka awaryjnych w torebce 🙂
Nie lubię:
– oceniać prac domowych napisanych metodą „kopiuj – wklej”,
– nudzić się, dlatego każdą wolną chwilę zapełniam angażowaniem się w akcje charytatywne.

 

mgr Barbara Borek

  „Biblioteka jest wielka przez swą gościnność, a nie przez swe rozmiary”. Dokładam starań, by tę maksymę Rabindranatha Tagore stosować na co dzień. A że biblioteka bez czytelników jest martwa, to zachęcam młodych ludzi do odwiedzania tego miejsca jak najczęściej – nawet bez chęci wypożyczenia czegokolwiek… Bo tutaj pożycza się nie tylko książki, ale wg zasady „w bibliotece znajdziesz wszystko” są tu i herbata dla spragnionych/zasmuconych/niewyspanych, i temperówka, agrafka, igła z nitką itp. rzeczy różnorakie, uczniowi momentalnie niezbędne.
W bibliotece zawsze są mile widziani Ci, którzy chcą choćby tylko przeglądnąć księgozbiór, zagadać do rówieśników – a nie tylko do smartfona – wymienić spostrzeżenia i myśli, schronić się przed gwarem korytarza. Usiłuję przekonać młodzież nie tylko do aktywnego czytelnictwa, ale również udowadniać, że książki są tym dla umysłu, czym trening dla ciała i że w bibliotece nic się nie musi, ale wiele można. A bibliotekarka też człowiek 😉 Dlatego chętnie współpracuję z wychowawcami klas w organizowaniu wycieczek, integracyjnych spotkań, nieszablonowych zajęć czy nocy tematycznych. W kręgu moich zawodowych zainteresowań są mnemotechniki oraz zagadnienia dotyczące biblioterapii.
W czasie wolnym z przyjemnością podnoszę stan czytelnictwa w kraju, chętnie sięgam po wspomnienia i literaturę faktu. Lubię podróże, zakochałam się w gwarze i kulturze Śląska Cieszyńskiego, a na urlop ciągnie mnie na Kaszuby. Nie są mi obce robótki ręczne i praca w ogrodzie.

 
echmiel

mgr Elżbieta Chmiel

 – Przeprowadzić zajęcia czytelnicze, lekcję informatyki, matematyki, czy może zajęć artystycznych? – (Zastanawiam się, ile jeszcze przedmiotów znajdzie się w moim nauczycielskim repertuarze).
– Wykaligrafować kronikę szkolną? – Proszę bardzo!
– Poprowadzić szkolny chór? – Z przyjemnością.
– Naprawić „niesforny” komputer? – Też da się zrobić.
– Może nakręcić pełnometrażowy film z uczniami? – Czemu nie? Najlepiej z własną muzyką i podkładem instrumentalnym. Przecież bibliotekarz musi być wszechstronny, a w bibliotece – najlepszym miejscu w szkole –  jest zawsze czas na niekonwencjonalne działania integracyjne.
  Lubię zostawać „po godzinach” i nie liczyć upływającego czasu. Podobno szczęśliwi właśnie tak czynią, więc chyba do nich należę 🙂 .
  Kiedy wydaje mi się, że doba jest dla mnie za krótka, relaksuję się, pracując w ogrodzie.